top of page

Workshop - Glasriket, ett internationellt varumärke!

Uppdaterat: 24 maj 2019


2019-05-02

Plats: Vidingegård, Uppvidinge kommun,

Dagens teman: Varumärkesplattform och Destinationsprofil

 

Processgruppen är idag på Vidingegård och genomför vår nionde workshop i ordningen

Vidingegård har gjort en mäktig resa där de lagt ned mycket svett, tid och pengar. De tror på fisketurismen och ser potential i cykling och i samarbeten med kollegor i besöksnäringen. Tankar de delar med många andra i och utanför rummet.


Frågan är hur säljer vi det? Vi måste hjälpa varandra med att skapa paket och hitta återförsäljare. Resan börjar här!


Innan vi går vidare mot arbetspassen tar vi del av och hämtar inspiration från destinationsarbetet i Sörmland och arbeten med cykelturism i Skåne.


Vad krävs för att höja nivån på cykelturismen i Glasriket?

Bland annat:

  • Kompetens

  • Nätverk

  • Kartor

  • Markerade leder

  • Utveckla de leder som redan finns och eventuellt arbeta fram nya

  • Återförsäljare

Arbeta mot Intressegrupper

- Fisket (Alsterån, Ödevata Fiskecamp, Kosta Lodge etc)

- Cykel (MTB vid gamla traktorleder)


Läget i process

I nästa steg kommer vi att arbeta med våra tema. Men vi påbörjar arbetet redan idag.


Om varumärken

Hur skapar vi en genomsyrad profil?

Glaset – I Moshult önskar man ha glas som uttryck i sin trädgård. Går det att skapa ett forum där man lånar glas från glasbruk som samtidigt är till försäljning på sin uppvisningsplats/område?


 

Övning, fusioner i teman

Från vår första fas i processen har vi lyft design som en återkommande egenskap i Glasriket. Vi har historian, stoltheten och kunskapen som gör oss till en unik plats i Sverige (och kanske världen).

Hur använder vi Design i våra andra starka teman? Natur, Kultur och Mat?

Kultur & design

  • Storytelling genom guider och hembygdsföreningar

  • 1 tillfälle/månad ljussätter man leder för gästerna. Installationen flyttas runt på destinationen och skapar storyn om platsen.

  • Använda Kolmilan med sina trolska miljö. Spooky!

  • Använd formgivarna.

  • Skapa ett pass för vandringarna. Med unik stämpel.

Påbyggnad

- Vi tjänar på paketen.

- Maten. Guidning. Bjud in våra formgivare.

- Boka till boendet.


Natur & Design

  • Fråga formgivare om de vill ställa ut sina verk, exempelvis glasfiskar.

  • Knyta ihop ställen. Skapa miniutställningar.

  • Våga ta betalt. Ex för vandring, som skapar och visar värdet hos oss!

  • Kommunerna har en del i ansvaret för vilket budskap man ska ge. Kvalité i bänkar etc.

Påbyggnad:

- EVENT + BOENDEN. Jobba ihop boenden och event.

- Paket


Mat & Design

  • Mobil enhet som visar Glasriket. Glas, tallrikar, vid event. Spännande och enande!

Påbyggnad

- ”Glasriket på burk.” Mat på container. Glasdesign på bord, porslin, tallrikar. Hjärtat i maten är en hyttugn. Drivs av solceller. Allt ryms i den mobila enheten.

Två koncept:

1. Dagtid, 2. kvällstid.

- Man bokar/hyr containern.


En varumärkesplattform

En gemensam varumärkesplattform gör det möjligt att ge en enhetlig bild av Glasriket och att skapa ett gemensamt intryck mot våra besökare.

"Alla bär alla"

Viktigt att hjälpa varandra först innan vi kan hjälpa våra gäster/kunder. Berätta historien om Glasriket till varandra först, för att kunna berätta det till omvärlden.

 

Övning, destinationglasriket.se:

Gå in på inspiration/bildbank

Gilla bilder som representerar vad Glasriket 2.0 är.

Syftet är att grafiskt försöka hitta uttryck i bild som vi vill leverera utåt!


Övrigt önskemål framöver:

- Gemensam kalender – för att synka boenden, erbjuda aktiviteter.

- Gemensamt frågeformulär till gäster för att utvärdera besök.

- Dela inspiration – filmer, bilder, info, etc


Arbeta mellan workshops

J: att vi arbetar lokalt (för att spara tid).


Nästa gång är vi Målerås, den 23:e maj.


Väl mött!

bottom of page