Resebeteenden, affärsplaner och organisation

Workshop 15 i Ösjöbol, Uppvidinge - 2020-01-20

Introduktion

Exakt två månader sedan vår senaste träff möttes vi upp för en heldag i Uppvidinge på Ösjöbol Hembygdsgård. En dag för återkoppling, några nya ansikten, repetition och uppdatering samt en brinnande diskussion om vår gemensamma framtid.


Den designintresserade

Sedan drygt ett år har Visit Sweden riktat in sig på den designintresserade resenären. I och med att vi har den här förlängda marknadsföringen genom VS bör vi fokusera på att ha något ökat fokus mot just denna. Utöver närvaro och formulering i vår marknadsföring bör vi även tänka på att:

  1. Erbjuda något spännande

  2. Tänka lokalt och traditionellt

  3. Satsa på helhetsupplevelser

  4. Berätta en historia

  5. Se över digital närvaro

Mer kring dessa stegen finns att läsa om på visit swedens företagssida (corporate).

I samma anda fortsatte vi kring digital närvaro och de olika plattformarna som vi diskuterade senast. Flera i gruppen har sett över sin närvaro men kan och ska göra det ännu bättre.

Google, tripadvisor, google-my-business, facebook och Instagram är några priorieterade.


Skapa produktmall

Vi är alla väldigt duktiga på vad vi gör men det är inte alltid lätt att säga vad och hur man gör det. Genom en produktmall kan vi spalta upp vad vi gör efter olika kriterier och vi kan även kategorisera vad vi gör som en samlad destination. I det här läget gjorde vi mallen manuellt och framöver kommer det finnas digitalt för oss att fortsätta att arbeta med våra produkter.

Produktmallarna samlades in till coacherna som kommer att följa upp dessa med sina företagare.


Travel cycle / Resecykeln

En bekant modell som vi nu gick igenom närmare. Uppdelat på innan – under – Efter, resan fick man granska sin närvaro digitalt och hur man jobbade med denna. Vissa hade outsourcat uppdraget helt medans andra ”bara” fokuserade på en.

Gilla, dela och kommentera varandra för att öka kvalitét i spridning

Start på affärsplan

Vi ser på destinationen som en affär och vilka beståndsdelar som ingår. Näring – kommun och samlad organisation.

”Destinationens affärsplan behöver drivas genom en samlad organiserad verksamhet Destination Management Organisation (DMO)”

Det innebär att det är våra gemensamma engagemang som skapar den långsiktiga planen men som även hjälper oss på plats när vi kör fast och/eller när vi behöver byta riktning.

En DMO kan vara AB Glasriket. Den hjälper till att driva sälj och marknadsföring genom Researrangörer, genom OTA:er eller genom kampanjer online. För att sälja genom dessa kanaler behöver vi ha färdiga produkter. Produkter som varit igenom produktmallen, testats, prissatts och paketerats mot en målgrupp.


Nästa gång är starten på vår avslutande fas i projektet - implementering.

Om projektet

Projektet syftar till att 

  • Skapa en långsiktig och hållbar destinationsutveckling som leder till exportmognad.​

  • Utveckla destinationens strategi för att uppnå maximal tillväxt och effektivitet som skapar eller matchar befintlig efterfrågan.

  • Organisera destinationens arbetssätt så att synergieffekter uppnås för att så effektivt som möjligt kunna öka näringens volymer och marginaler 

 

Read More

 

Frågor, funderingar eller åsikter?

Tveka inte att kontakta oss via kontaktformuläret som ni hittar här.

© 2018 Sidan är utvecklad av Svensk Destinationsutveckling AB, för www.destinationglasriket.se. All rights reserved for "Destination Glasriket på tillväxt"